نکته فنی 10 مهر ماه «خودروکار»؛
علت کاهش روغن موتور چیست؟
روغن موتور نقش به سزایی در کارکرد بهینه پیشرانه خودروها دارد که به چندین علت به مرور زمان کاهش مییابد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، کاهش روغن در موتور میتواند به دلایل مختلفی رخ دهد، برخی از مهم ترین آنها به صورت اجمالی در زیر بررسی میشود:
تبخیر طبیعی مایعات به لحاظ فیزیکی: روغن که مخلوطی از روغن پایه و افزودنی هاست، مانند هر مخلوط دیگری مجاز به مقداری تبخیر در دماهای مختلف است. هرچه دما بالاتر باشد میزان تبخیر مایعات نیز بیشتر خواهد بود. تست میزان تبخیرپذیری در مورد روغنها تحت عنوان تست Noack با روش ASTM D 5800 انجام میشود و بر حسب درصد تبخیر روغن در شرایط تست اعلام میشود. پاسخ این تست میتواند معیاری برای سنجش میزان تبخیرپذیری روغن در شرایط استاندارد و فارغ از شرایط موتور و اشکالات مکانیکی مختلف باشد. روغن استاندارد باید مقدار تبخیرپذیری در محدوده مجاز داشته باشد.
طراحی موتور: طراحی موتور به منظور حفاظت از سیلندر در حین حرکتهای رفت و برگشتی پیستون، طوری است که مقداری از روغن در سطح داخلی پیستون باقی بماند و از سایش آن جلوگیری کند. در نتیجه وجود مقداری روغن در محفظه احتراق لازم است و مصرف و کم شدن روغن به این میزان طبیعی محسوب میشود. این مقدار به طراحی موتور بستگی دارد و به همین علت در دفترچه راهنمای خودرو ذکر میشود. برخی از سازندگان خودرو، مصرف روغن را حتی تا ۱ لیتر در ۱۰۰۰ کیلومتر ذکر کردهاند.
سبک رانندگی: سبک رانندگی و میزان دور موتور بر روی مصرف روغن تاثیر میگذارد. رانندگی کردن با دور موتور بالاتر، میزان مصرف روغن را افزایش میدهد، زیرا فشار بیشتری بر واشر و آب بندها وارد میشود. موتورهای جدیدتر نیز به صورت کلی به علت کار در دور موتور بالاتر، مصرف روغن بیشتری دارند.
شما از ما بپرسید!
*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز میتوانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آنها پاسخ دهد.
انتهای پیام/